Alışveriş yapmak, son zamanlarda ihtiyaçtan çok tatmin duygusunun yaşanılması için yapılan bir eyleme dönüştü. Moda ve teknoloji her geçen gün değişiyor ve gelişiyor. Tekstilden elektronik aletlere kadar birçok marka her yıl yeni ürünlerini piyasaya sürüyor. Hemen her toplumdan birçok kişi bu markaların ürünlerini almak için adeta birbirleriyle yarışıyor. Alışveriş yapan kişiler anlık bir mutluluk yaşarken, bu eylemin sık sık tekrarlanması ve bir bağımlılık haline gelmesi bereberinde neler doğuruyor? İşte alışveriş yapma alışkanlığının altında yatan gerçekler…
ALIŞVERİŞ, ANLIK MUTLULUK VE TATMİN DUYGUSU YAŞATIYOR
Alışveriş yapmak, özellikle toplumda her kesim tarafından çok istenen ve arzulanan ürünlere sahip olmak, insanları anlık olarak mutlu ediyor. Alışveriş yaparken yaşanan mutluluğun tıbbi olarak bir karşılığı da var.
Depresyonda olan yada duygusal olarak boşlukta hisseden kişilerin bu boşluğu alışveriş yaparak doldurmaya çalışması çok sık karşılaşılan bir durum. Satın alma eylemi gerçekleştirilirken anlık olarak yaşanan keyif alma duygusu, vücutta dopamin salgılanmasına yol açar. Bu da alışveriş yaparken mutlu hissedilmesini sağlar.
KISA SÜRELİ MUTLULUKLAR YERİNİ DAHA DERİN DUYGUSAL BOŞLUKLARA BIRAKIYOR!
Alışveriş yapmanın getirdiği mutluluk ne yazık ki uzun süreli olmuyor ve mutluluk arayışında olan birçok kişide daha derin duygusal boşluklar bırakıyor. Psikologlar bu konuda bilinçsizce alışveriş yapan kişileri uyarıyor. Sık sık mutlu olmak için yapılan satın alma eylemi kısa süreli tatmin olma hissi yaşatırken, uzun vadede daha büyük tatminkarsızlıklara sebep oluyor. Alışveriş yapma bir alışkanlığa dönüştüğünde, daha büyük problemlere yol açıyor.
ALIŞVERİŞ BAĞIMLILIĞINA DİKKAT!
Alışveriş bağımlılığına yakalanan bireyler, kısa süreli mutlulukları öncelediği için, duygusal anlamda çok kısa sürede düşüşler yaşayabilir. İhtiyaç duyulan mutluluk duygusunu satın alma eylemini gerçekleştirerek karşılamaya çalışanlar, derin duygusal buhranlar yaşayabilir.
Bunun sebebi ise alışveriş yaparken beynin ödül merkezinin uyarılması ve dopamin salınımının artmasıyla ilgilidir. Tekrarlayan eylemler beyin için standartlaşmaya, standartlaşan eylemlerde ise beyin ilk anda salgıladığı dopamin seviyelerini salgılamamaya başlar. Bununla beraber hissedilen duygular yeniden hissedilmemeye, yerini duygusal anlamda derin boşluklara bırakıyor.
ALIŞVERİŞ YAPARKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
Alışveriş yaparken en çok dikkat edilmesi gerekilen şey, gerçekten ihtiyaç duyulan ürünlerin tercih edilmesidir. Her zaman, sık sık yapılan değil, ihtiyaç halinde ara sıra yapılan alışveriş, vücuttaki dopaminin doğru salgılanmasını sağlar. Böylelikle beynin ödül merkezinin uyarılması sonucu ortaya çıkan mutluluk hissi daha uzuz süreli ve kalıcı hale gelir.